• مدارک مورد نیاز برای تاسیس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره

 بسمه تعالی

مقدمه

در راستای اصل کاهش تصدی گری دولت در امور و تقویت بخش خصوصی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این قاعده مستثناء نبوده و با افزایش کمی صدور مجوز فعالیت مؤسسات فرهنگی هنری تک و چندمنظوره گامی اساسی را در این زمینه برداشته و از آنان به عنوان بازوان اجرایی خود در سطح اجتماع استفاده بهینه   می نماید. این مؤسسات همچنانکه از اسم شان پیداست متولی اجرای بسیاری از امور فرهنگی و هنری از جمله همایش ها، سمینارها ، جشنواره ها، پژوهش ها و آموزش ها فرهنگی هنری می باشد که در نهایت بسط و توسعه فرهنگ و هنر را در بین آحاد جامعه بدنبال دارد.

 

تعریف موسسه فرهنگی و هنری:

مراکز، مؤسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی، تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی ( بر طبق ماده 584 قانون تجارت و آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیر تجاری مصوب 1337 ) و بر اساس شرایط مندرج در این ضوابط به مسئولیت اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی، افراد واجد شرایط  برای فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگی، هنری، سینمايی و مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل می دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیت ها و انحلال آنها را صادر می کند.

 

 

مراحل فرآیند صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری چند منظوره

1-  مطالعه وب سایت مربوطه جهت آشنایی با ضوابط و قوانین،موضوع فعالیتها، فرآیند ثبت موسسه و تهیه مدارک و مستندات لازم، دانلود و تکمیل فرم های تقاضانامه، اساسنامه و فرم پرسشنامه فردی.

تذکر1- قبل از مراجعه حضوری به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مراجعه به پلیس 10+ نسبت به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه اقدام نمائید.

2-  تذکر2- فرآیند صدور مجوز پیوسته بوده که عدم آشنایی با این مراحل و عدم  پیگیری متقاضی ممکن است منجر به دریافت پاسخ نشود لذا خواهشمند است جهت پیگیری با تلفن6-88699050تماس حاصل نمائیدو یا پیغام خود را در قسمت ارتباط با ما بگذارید.

3-   مراجعه حضوری به واحد فرهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها جهت تحویل مدارک بهمراه یک جلد کلر بوک آبی رنگ.

مدارک مور نیاز:

®     تقاضانامه تایپ شده به امضا مدیر مسئول

®     اساسنامه پیشنهادی تایپ شده به امضا خمدیر مسئول

®     پرسش نامه فردی مدیر مسئول و اعضاء هیات موسس تایپ شده (2نسخه)

®     کپی کارت ملی مدیر مسئول و اعضاء هیات موسس (3نسخه)

®     کپی تمام صفحات شناسنامه مدیر مسئول و اعضاء هیات موسس (3نسخه)

®     کپی مدرک تحصیلی مدیر مسئول و تمام اعضاء هیات موسس

®     کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم مدیر مسئول و اعضا هیات موسس

®     گواهی عدم سوء پیشینه

®     6قطعه عکس 3*4

®     مستندات فرهنگی مربوط به تمام اعضاء به همراه کتب، مجلات، لوح های فشرده مربوط به آثار تولیدی اعضاء

4-     پس از تکمیل مدارک توسط کارشناس اداره مربوطه از استعلام  فردی متقاضی انجام می گردد.(مدت 2ماه)

5-    ارسال پرونده تکمیلی از ادارات شهرستان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان (3روزکاری)

6-  بررسی و انجام مصاحبه، تکمیل پرونده توسط استان و ارسال به دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در وزارتخانه(7روز کاری)

 

7- بررسی و طرح پرونده در کمیته تخصصی هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و اعلام موافقت یا عدم موافقت (30روز کاری)

8- در صورت عدم موافقت با درخواست متقاضی، پرونده نامبرده از سوی اداره کل به اداره جهت تحویل به ذینفع عودت داده می شود(1روز)

9-  در صورت موافقت با تاسیس موسسه فرهنگی و هنری، موافقت نامه اصولی از سوی اداره کل تهران به مدیر مسئول تحویل داده می شود.(مراجعه و پیگیری مدیر مسئول از اداره کل جهت دریافت پاسخ)

10- سپس اساسنامه و ابلاغیه تعیین نام از اداره کل به دبیرخانه هیات رسیدگی ارسال می شود.پس از بررسی اساسنامه موسسه یاد شده و تاییدیه واحد حقوقی دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، اساسنامه مذکور به اداره ثبت شرکتها ارسال می شود.(متقاضی می بایست جهت دریافت نامه موافقت  به دبیرخانه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مراجعه نماید).

11- پس از ثبت اساسنامه و درج آگهی در روزنامه رسمی متقاضی می بایست کپی مدارک را به اداره کل تحویل نماید تا کارشناس اداره کل مستندات را جهت صدور پروانه به دبیرخانه هیات رسیدگی ارسال نماید(2روز کاری).

توضیحات:

®  از آنجا که نام پیشنهادی مؤسسات معمولا به دلیل اینکه قبلا ثبت شده است مورد تائید ثبت شرکتها قرار نمی گیرد می بایست متقاضی جهت انتخاب نام جدید به اداره ثبت شرکتها مراجعه نموده(به صورت سامانه ای به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir) و سپس ابلاغیه تایید نام و اساسنامه پیشنهادی با موضوع فعالیت تایید شده و نام جدید را به اداره کل ارائه نماید.

12-                        پروانه توسط وزارتخانه صادر شده و به متقاضی توسط اداره کل تحویل داده می شود.

13-            موسسات فرهنگی و هنری پس از اخذ پروانه فعالیت،در صورت ایجاد تغییرات نسبت به تکمیل صورتجلسات مربوطه به همراه درخواست اقدام نمایند.

14-            موسسات جهت آگاهی از شرایط امتیازات ویژه و معافیتهای مالیاتینسبت به مطالعه آیین نامه ها و بخشنامه ها اقدام نمایند.

15-                       موسسات به منظور تمدید پروانه فعالیت سه ماه قبل از اتمام اعتبار اقدام نمایند

 

 

 

نکات مهم

v    تمامی مراحل ثبت شرکتها به صورت الکترونیکی می باشد. http://irsherkat.ssaa.ir

v    نامه تائیدیه اماکن برای موسساتی که دوره های آموزشی ندارند الزامی نیست.

v  تمامی مدارک مدیر مسئول و اعضا هیات موسس توسط کارشناس مربوطه برابر اصل می شود و نیازی به مراجعه به دفتر اسناد نمی باشد.

v  متقاضیان برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه مستقیم به مراکز پلیس+10 مراجعه نموده و نیازی به معرفی نامه ندارند.

v  همچنین موسسات آموزشی جهت اخذ تاییدیه مکان (اداره اماکن نیروی انتظامی) نیازبه تکمیل فرم و ارائه به اداره جهت مهر و امضاء مباشد.

 vسوالات متداول مراجعان موسسات فرهنگی و هنری چند منظوره

 

تماس با معاونت فرهنگی: 6-88699050

داخلی 229-227-233